2006 Alperne (Dolomiti)
Vi skriver onsdag d. 28.6.2006, og vi er på vej til Alperne - nærmere bestemt Dolomiterne i italienske Sydtirol og Trentino. Deltagere i alt: P. Bak, P. Langeland, Patrick, Peder L., Lasse L., Morten H., René, F1 og F3 |
![]() |
Onsdag eftermiddag irgendwo auf der Lübecker Heide. Nu er der kun et par timer til Hamburg/Altona. Trods midsommer-timingen er det lidt små-køligt, så der holdes helst pause iført hjelm og komplet outfit. | ![]() |
Tidlig aften: Fremme på Altona, og temperaturen og stemningen stiger. Nu er der ikke længe til gode tyske perron-pils! | ![]() |
Aahhh!, det var godt! | ![]() |
Svært at bevare pessimismen. Selvom vi øjensynlig prøver… #.o/ | ![]() |
Og så skal der lige laves de sædvanlige forberedelser til fastsurringen på toget: Der monteres straps for og bag. | ![]() |
Der trilles ombord. Besætningen består af en skønsom (?) blanding af bambusraketter, pasta-ditto, wanna-be-HDs og pølsevogne. Nå ja og så F1s fede Fazer selvfølgelig… | ![]() |
Klar til fastsurring ved DB/AutoZugs eget personale. Av min ryg, skidt job! | ![]() |
Nxt stop München! | ![]() |
Stemningen stiger et nøk mere: nu er det liiige før, der er tog-bajere, Dr Nielsen og røverhistorier ad libitum. | ![]() |
Torsdag morgen, næsten i München, klar til DB/AutoZugs fantastiske morgen-komplet. Ikke alle har sovet lige godt… |
![]() |
Der gøres klar til unloading. |
![]() |
Første pause efter kun knap en times kørsel i Bayern syd for München. |
![]() |
Det sku' nu ikke vare så længe, før vi løb ind i nogle tunge, våde timelange "byger". På med kadaver-hylsteret! | ![]() |
Torsdag tidlig eftermiddag, og vi er nu nået til Timmelsjoch, som forbinder Tirol i Østrig med Sydtirol (eller Alto Adige) i Italien. |
![]() |
Timmelsjoch Hochalpenstrasse (2.509m) forbinder som nævnt Tirol (A) med Sydtirol (I). Passet ligger lige ved det store gletscherskiportssted, Sölden. Det var også her i Ötztal, at man i 1991 i 3.200 meters højde fandt de over 5.000 år gamle, men yderst velbevarede rester af "ismanden" Ötzi. | ![]() |
Vi kører snart videre over passet og håber på bedre vejr i Italien. |
![]() |
Pause…, vi trænger til pause! Kolde og våde finder vi en lille beværtning på vej ned ad Jaufenpass mod Vipiteno. Nøj!, hvor vi trænger til en god gang varm tirolersuppe og noget hed kaffe. Både briller og visir dugger. |
![]() |
Godt med en (stå-)pause..! Blodet begynder atter at løbe ud i fingrene. F1s GoreTex-outfit ser måske en anelse våd og tung ud… |
![]() |
Nå, det skal jo være skidt, før det kan blive godt. Vi nærmer os nu turens højdepunkt, Dolomiterne, og - heiij! - det begynder at tørre op! Kropskondomerne afmonteres, og der skiftes handsker. NU bliver det hyggeligt! | ![]() |
Første overnatning tages på Albergo Aurora i Alba di Canazei. René kender stedet fra tidligere og siger god for kvalitet og pris. Vi kværker ham ikke, og han er med på tur igen dagen efter. | ![]() |
Vejret ved ankomst til Alba di Canazei torsdag aften er klaret ganske alvorlig op, og der "truer" en forrygende dag i Dolomiterne i morgen! Yiiiihhaaa!! | ![]() |
Så det er svært at blive ved med at være skide sure om aftenen - særligt efter et ekskvisit tirolermåltid med god vin og store desserter… | ![]() |
Fredag morgen, og vejret er absolut i Kejserklassen. #.o) Vi starter ud med "Sella Ronda-rundturen" clockwise rundt om Sella-massivet, som fører os over Sellajoch (2.213m), Grödnerjoch/Gardena (2.121m), Campolongo-passet (1.875m) og endelig Pordoijoch (2.239m). |
![]() |
Det er tidlig morgen, og solen er endnu ikke stået op over bjergene. Men vi skal lige checke med navigatoren, om de første GPS-satellitter mon er stået op og er klar til at bistå os i jagten Dolomiterne rundt. | ![]() |
Turen og dagen er skubbet i gang, de første hundred-fold sving er allerede sendt agterud, og de første fantastiske udsigter nydes. Her på Sella-passet med udsigt i N-lig retning mod Sassolungo (3.181m) - eller Langkofel på tysk - som har lagt navn til det berømte Saslong-styrtløb i Val Gardena, der hvert år er at finde på World Cup-kalenderen i december måned. | ![]() |
Sella-passet - udsigt i sydlig retning. Nogen nyder turen på motoriseret cykel, andre må slide lidt mere i det. |
![]() |
Udsigt fra Sella-passet mod SV og Campitello i Val di Fassa. | ![]() |
"Øv!, min næsten nye Priller Mille Fucktory er blevet støvet til!" En nærmere xamination af fotoet afslører i øvrigt, at det må være dén tur, hvor P har haft mest bagage med. Måske pga. udsigten til regnvejr i de østrigske alper? | ![]() |
Sydøst for Sella-runden kigger vi, forgæves desværre..., efter "die Alte Rosengartenstrasse"-delen af Nigerpasset, som skulle være Alpernes stejleste pasvej med stigninger på op til 24%. Desværre lukket pga. vejarbejde, men der er stadig fede veje i området - bl.a. opstigningen af Steinegg/Collepietra fra Bolzano-siden. Uhadada, det er godt! | ![]() |
Kaffe og cola, solskin og tørre Dolomit-veje, for syvsytten, hvor har vi det godt! | ![]() |
Passo del Manghén (2.047m) i de SV-ligste Dolomiter. Lille pause tvunget af nød. Gruppen var splittet op, da en modkørende brother biker valgte at smide sin Buell på næsen lige foran Lasse og F1. Hvorfor dog? Keine Ahnung überhaupt! Måske var han bange for, at L ville "pop a wheelie" op ad bakken lige i synet af ham? Ja, sandsynligheden taler jo for det..! #.o) |
![]() |
Flere i gruppen syntes vist, at Manghén-passet var rigelig smalt. Pjat!, der er jo rigelig plads! Til én mc ad gangen. Og ingen modkørende, tak! |
![]() |
Så for syv! Noget er gået galt for F&F med ruten og navigatorerne, og vi er nået helt ned til Po-sletten. Næsten i hvert fald… |
![]() |
Men heldigvis venter "rosset" meget tålmodigt i heden. Se bare deres afslappede og velfornøjede ansigtsudtryk! |
![]() |
En lille times tid senere ved kaffe-/colapausen må vi liiige ha' helt styr på detaljerne igen. "Ingen smarte kommentarer, Lasse, tak!" |
![]() |
2. overnatning i Cortina d'Ampezzo i de østlige Dolomiter på Hotel Dolomiti. |
![]() |
Lørdag formiddag: Morgenkaffe/-cola foran Hotel Defreggerhof i Iselsberg lige S for den sydlige indgang til Grossglockner Hochalpenstrasse. Se, dét bliver Konge! | ![]() |
Lidt kø ved indkørslen til Grossglockner Hochalpenstrasse. |
![]() |
Anywhichway, så er Glockner-vejen en fabelagtig oplevelse. Fantastisk linieføring, super vejbelægning, masser af plads og nogle helt forrygende udsigter - what's not to like? Altså udover dét med prisen… | ![]() |
Et kig ud over Pasterze-gletscheren ved Grossglockner. | ![]() |
Der er godt nok ikke meget gletscher tilbage. Global warming har taget hårdt på isen rundt omkring i Alperne de seneste 20-25 år. | ![]() |
Junior-senior på tour. | ![]() |
Kaffe-/colapause ved Glockner. | ![]() |
Pause ved Hochtor (2.504m). | ![]() |
Der er da ingen grund til at lette på låget, bare fordi man ska' ha' en Zigarettchen..! | ![]() |
Fuscher Törl (2.394m). Det er altså Konge, det her! | ![]() |
Udsigt fra Edelweissspitze | ![]() |
Og ditto. | ![]() |
Frokost ved Zell am See/Kaprun. Stadig i tørvejr. Et øjeblik senere begyndte det så småt at dryppe igen. | ![]() |
Østrigsk topklasse-lunch: Schnitzel mit Pommes | ![]() |
Krimmler Wasserfälle ved Gerlos og den N-lige ende af Zillertal - Europas højeste med et fald på 380m. | ![]() |
Så skal der løses "toll" til gedestien Zillertaler Höhenstrasse. Vi er så langt i programmet nu, at dén kan vi da også lige tage. Vi skal jo først være ved DB/AutoZug i München til aften…! Zillertaler Höhenstrasse ville være en fantastisk vej - hvis man sad på ryggen af et æsel eller en ged..! Men en spændende oplevelse, dét var det! Og især sportsdrengene nød helt sikkert den bulede, bumpede "vejbelægning"! #.o) |
![]() |
Men sikke en udsigt… | ![]() |
Ditto Vi har ingen foto af historien, men der er nu en lille skæg anekdote om turen langs Achensee og Tegernsee op til München. It goes like this: Vi har alligevel mistet lidt tid og må gasse lidt for at nå toget. På et tidspunkt tror PBak, at vi har mistet Peder på Viagra'en, øhh.. Virago'en. Og PBak er selvfølgelig ikke i radiokontakt med os andre, så han kan ikke meddele sig og vender rundt for at lede efter Peder (som ellers IKKE var blevet væk…). Det havde nu også været lige gyldigt med radiokontakt, for F1s walkie up front er løbet tør for strøm, så han holder bare gassen på, naturligvis. #.o) Det lykkes René at fange F1 ind, og mens vi rådslår, kommer PBak atter rygende. Så alt ender fint, og alle når toget. Det var ellers liiige ved at blive sjovt..! #.o) |
![]() |
Lørdagen er så småt ved at være gået, og vi er tilbage på DB/AutoZug-banegården i München, og cyklerne er læsset. |
![]() |
Af med mc-klunset, så man kan få luftet lidt ud i hoserne..! |
![]() |
Fremme på Hamburg/Altona søndag morgen og klar til hjemtur. Tak for tur, drenge! Det har været fedt! |
![]() |
Vel hjemme efter godt et par tusinde km på cyklen i Tyskland, Østrig og Italien punkterer P på baghjulet hjemme i indkørslen i Hørsholm. #.o/ |
![]() |
Ruten er på 1.170 km med 20 pas | ![]() |
Alpepas:
Fernpass | 1.200 | meters højde |
Fernpassstrasse | ||
Saettele | 1.685 | meters højde |
Kuehtai-Sattel | 2.017 | meters højde |
Timmelsjoch | 2.509 | meters højde |
Jaufenpass | 2.104 | meters højde |
Penser Joch | 2.211 | meters højde |
Karerpass | 1.745 | meters højde |
Toi, Col de | 2.246 | meters højde |
Sellajoch | 2.213 | meters højde |
Groedner Joch | 2.121 | meters højde |
Campolongo, Passo di | 1.875 | meters højde |
San Pellegrino, Passo di | 1.919 | meters højde |
Nigerpass | 1.688 | meters højde |
Lavazzejoch | 1.807 | meters højde |
Manghen, Passo del | 2.047 | meters højde |
Monte Agaro, Passo di | 1.589 | meters højde |
Brocon, Passo del | 1.616 | meters højde |
Gobbera, Passo di | 988 | meters højde |
Cereda, Passo di | 1.369 | meters højde |
Forcella, Passo della | 1.824 | meters højde |
Duran, Passo | 1.601 | meters højde |
Forcella, Passo | 910 | meters højde |
Alleghe, Forcella d' | 1.816 | meters højde |
Forcella, Passo | 910 | meters højde |
Pescul, Forcella | 1.786 | meters højde |
Giau, Passo di | 2.233 | meters højde |
Cimabanche, Passo di | 1.530 | meters højde |
Alta, Forcella | 1.984 | meters højde |
Misurinapass | 1.757 | meters højde |
Monte Croce di Comelico, Passo di | 1.636 | meters højde |
Iselsbergpass | 1.204 | meters højde |
Hochtor | 2.505 | meters højde |
Fuscher Toerl | 2.394 | meters højde |
Filzsteinalpe | 1.628 | meters højde |
Gerlospass | 1.531 | meters højde |
Zillertaler Hoehenstrasse | 2.000 | meters højde |
Achenpass | 941 | meters højde |