Header papyrus

2006 Alperne (Dolomiti)

Vi skriver onsdag d. 28.6.2006, og vi er på vej til Alperne - nærmere bestemt Dolomiterne i italienske Sydtirol og Trentino.
Holdet er denne gang udvidet med en lille håndfuld nye - bl.a. Lars og Peder fra Toyota, Morten (ex-Toyota) og René med sin pølsevogn. Ret "handy" - egentlig - at have sin egen pølseforsyning med på tur (hvor nødigt vi end vil indrømme det…!).
Her er en del af østfraxionen på vej med Rødby-Puttgarden-færgen i retning af DB AutoZug-stationen i Altona/Hamburg.

Deltagere i alt: P. Bak, P. Langeland, Patrick, Peder L., Lasse L., Morten H., René, F1 og F3

A1
Onsdag eftermiddag irgendwo auf der Lübecker Heide. Nu er der kun et par timer til Hamburg/Altona. Trods midsommer-timingen er det lidt små-køligt, så der holdes helst pause iført hjelm og komplet outfit. A2
Tidlig aften: Fremme på Altona, og temperaturen og stemningen stiger. Nu er der ikke længe til gode tyske perron-pils! A3
Aahhh!, det var godt! A4
Svært at bevare pessimismen. Selvom vi øjensynlig prøver… #.o/ A5
Og så skal der lige laves de sædvanlige forberedelser til fastsurringen på toget: Der monteres straps for og bag. A7
Der trilles ombord. Besætningen består af en skønsom (?) blanding af bambusraketter, pasta-ditto, wanna-be-HDs og pølsevogne. Nå ja og så F1s fede Fazer selvfølgelig… A8
Klar til fastsurring ved DB/AutoZugs eget personale. Av min ryg, skidt job! A9
Nxt stop München! A10
Stemningen stiger et nøk mere: nu er det liiige før, der er tog-bajere, Dr Nielsen og røverhistorier ad libitum. A11
Torsdag morgen, næsten i München, klar til DB/AutoZugs fantastiske morgen-komplet.
Ikke alle har sovet lige godt…
A12

Der gøres klar til unloading.
Stadig et skidt job at være DB/AutoZugs mand ved fronten… #.o/

A13

Første pause efter kun knap en times kørsel i Bayern syd for München.
MC Prostata på tur.
Men det holder da heldigvis stadig væk tørt! #.o)

A14
Det sku' nu ikke vare så længe, før vi løb ind i nogle tunge, våde timelange "byger". På med kadaver-hylsteret! A15

Torsdag tidlig eftermiddag, og vi er nu nået til Timmelsjoch, som forbinder Tirol i Østrig med Sydtirol (eller Alto Adige) i Italien.
Regnen hænger stadig tungt om ørene på os, selvom vi her ved betalingsporten til Timmelsjoch tilsyneladende har været heldige at finde plads mellem 2 byger (det har vi nu siden glemt…!).

A16
Timmelsjoch Hochalpenstrasse (2.509m) forbinder som nævnt Tirol (A) med Sydtirol (I). Passet ligger lige ved det store gletscherskiportssted, Sölden. Det var også her i Ötztal, at man i 1991 i 3.200 meters højde fandt de over 5.000 år gamle, men yderst velbevarede rester af "ismanden" Ötzi. A17

Vi kører snart videre over passet og håber på bedre vejr i Italien.
Desværre uforløste forhåbninger…
Oppe på passet er der p..øseregnvejr, og skyerne hænger tungt om bjergene og danner tæt tyk tåge, så vi kan ikke se mere end nogle få meter frem foran forhjulene. Tempoet er meget lavt, og kursen slingrende. #.o/

A18

Pause…, vi trænger til pause! Kolde og våde finder vi en lille beværtning på vej ned ad Jaufenpass mod Vipiteno. Nøj!, hvor vi trænger til en god gang varm tirolersuppe og noget hed kaffe. Både briller og visir dugger.
Men det meste vand har vi trods alt været i stand til at holde ude - bare man klæ'r sig i lag-på-lag-på-lag af regntøj…!

A19
Godt med en (stå-)pause..! Blodet begynder atter at løbe ud i fingrene.
F1s GoreTex-outfit ser måske en anelse våd og tung ud…
A20
Nå, det skal jo være skidt, før det kan blive godt. Vi nærmer os nu turens højdepunkt, Dolomiterne, og - heiij! - det begynder at tørre op! Kropskondomerne afmonteres, og der skiftes handsker. NU bliver det hyggeligt! A21
Første overnatning tages på Albergo Aurora i Alba di Canazei. René kender stedet fra tidligere og siger god for kvalitet og pris. Vi kværker ham ikke, og han er med på tur igen dagen efter. A22
Vejret ved ankomst til Alba di Canazei torsdag aften er klaret ganske alvorlig op, og der "truer" en forrygende dag i Dolomiterne i morgen! Yiiiihhaaa!! A23
Så det er svært at blive ved med at være skide sure om aftenen - særligt efter et ekskvisit tirolermåltid med god vin og store desserter… A24

Fredag morgen, og vejret er absolut i Kejserklassen. #.o) Vi starter ud med "Sella Ronda-rundturen" clockwise rundt om Sella-massivet, som fører os over Sellajoch (2.213m), Grödnerjoch/Gardena (2.121m), Campolongo-passet (1.875m) og endelig Pordoijoch (2.239m).
En helt igennem fantastisk rundstrækning, sommer på mc eller vinter på ski!

A25
Det er tidlig morgen, og solen er endnu ikke stået op over bjergene. Men vi skal lige checke med navigatoren, om de første GPS-satellitter mon er stået op og er klar til at bistå os i jagten Dolomiterne rundt. A26
Turen og dagen er skubbet i gang, de første hundred-fold sving er allerede sendt agterud, og de første fantastiske udsigter nydes. Her på Sella-passet med udsigt i N-lig retning mod Sassolungo (3.181m) - eller Langkofel på tysk - som har lagt navn til det berømte Saslong-styrtløb i Val Gardena, der hvert år er at finde på World Cup-kalenderen i december måned. A27
Sella-passet - udsigt i sydlig retning.
Nogen nyder turen på motoriseret cykel, andre må slide lidt mere i det.
A28
Udsigt fra Sella-passet mod SV og Campitello i Val di Fassa. A29
"Øv!, min næsten nye Priller Mille Fucktory er blevet støvet til!" En nærmere xamination af fotoet afslører i øvrigt, at det må være dén tur, hvor P har haft mest bagage med. Måske pga. udsigten til regnvejr i de østrigske alper? A30
Sydøst for Sella-runden kigger vi, forgæves desværre..., efter "die Alte Rosengartenstrasse"-delen af Nigerpasset, som skulle være Alpernes stejleste pasvej med stigninger på op til 24%. Desværre lukket pga. vejarbejde, men der er stadig fede veje i området - bl.a. opstigningen af Steinegg/Collepietra fra Bolzano-siden. Uhadada, det er godt! A31
Kaffe og cola, solskin og tørre Dolomit-veje, for syvsytten, hvor har vi det godt! A32
Passo del Manghén (2.047m) i de SV-ligste Dolomiter. Lille pause tvunget af nød. Gruppen var splittet op, da en modkørende brother biker valgte at smide sin Buell på næsen lige foran Lasse og F1. Hvorfor dog? Keine Ahnung überhaupt! Måske var han bange for, at L ville "pop a wheelie" op ad bakken lige i synet af ham?
Ja, sandsynligheden taler jo for det..! #.o)
A33
Flere i gruppen syntes vist, at Manghén-passet var rigelig smalt.
Pjat!, der er jo rigelig plads!
Til én mc ad gangen. Og ingen modkørende, tak!
A34

Så for syv! Noget er gået galt for F&F med ruten og navigatorerne, og vi er nået helt ned til Po-sletten. Næsten i hvert fald…
Ikke til at forstå, at det ka' ske, sådan som vi har detail-planeret og fluekn….. ..øh finpudset ruterne hele vinteren..!

A35

Men heldigvis venter "rosset" meget tålmodigt i heden. Se bare deres afslappede og velfornøjede ansigtsudtryk!
Tak for supporten, gutter! Much appreciated! #.o/

A36
En lille times tid senere ved kaffe-/colapausen må vi liiige ha' helt styr på detaljerne igen.
"Ingen smarte kommentarer, Lasse, tak!"
A37

2. overnatning i Cortina d'Ampezzo i de østlige Dolomiter på Hotel Dolomiti.
Ikke alle hotelværelser er lige store!
But who cares?! Dén aften var vi tired but happy. Og alt, man behøver, er et bad, lidt at spise (og en del at drikke), en ordentlig røvfuld røverhistorier, en seng og nogle solide banditter af nogle tætsluttende ørepropper!!

A38
Lørdag formiddag: Morgenkaffe/-cola foran Hotel Defreggerhof i Iselsberg lige S for den sydlige indgang til Grossglockner Hochalpenstrasse. Se, dét bliver Konge! A39

Lidt kø ved indkørslen til Grossglockner Hochalpenstrasse.
Østrigerne ved godt, hvad det er værd: Det er lige præcis 26€ værd for biler og 17 € værd for mc'er! Hvordan står dét lige i forhold til hinanden?!
(Det burde jo rent faktisk være 6€ for biler og 37€ for mc'er, hvis det mere var et spørgsmål om gørelsen end størrelsen…). #.o)

A40
Anywhichway, så er Glockner-vejen en fabelagtig oplevelse. Fantastisk linieføring, super vejbelægning, masser af plads og nogle helt forrygende udsigter - what's not to like? Altså udover dét med prisen… A41
Et kig ud over Pasterze-gletscheren ved Grossglockner. A42
Der er godt nok ikke meget gletscher tilbage. Global warming har taget hårdt på isen rundt omkring i Alperne de seneste 20-25 år. A43
Junior-senior på tour. A44
Kaffe-/colapause ved Glockner. A45
Pause ved Hochtor (2.504m). A46
Der er da ingen grund til at lette på låget, bare fordi man ska' ha' en Zigarettchen..! A47
Fuscher Törl (2.394m). Det er altså Konge, det her! A48
Udsigt fra Edelweissspitze A49
Og ditto. A50
Frokost ved Zell am See/Kaprun. Stadig i tørvejr. Et øjeblik senere begyndte det så småt at dryppe igen. A51
Østrigsk topklasse-lunch: Schnitzel mit Pommes A52
Krimmler Wasserfälle ved Gerlos og den N-lige ende af Zillertal - Europas højeste med et fald på 380m. A53
Så skal der løses "toll" til gedestien Zillertaler Höhenstrasse. Vi er så langt i programmet nu, at dén kan vi da også lige tage. Vi skal jo først være ved DB/AutoZug i München til aften…!
Zillertaler Höhenstrasse ville være en fantastisk vej - hvis man sad på ryggen af et æsel eller en ged..! Men en spændende oplevelse, dét var det! Og især sportsdrengene nød helt sikkert den bulede, bumpede "vejbelægning"! #.o)
A54
Men sikke en udsigt… A55
Ditto
Vi har ingen foto af historien, men der er nu en lille skæg anekdote om turen langs Achensee og Tegernsee op til München. It goes like this: Vi har alligevel mistet lidt tid og må gasse lidt for at nå toget. På et tidspunkt tror PBak, at vi har mistet Peder på Viagra'en, øhh.. Virago'en. Og PBak er selvfølgelig ikke i radiokontakt med os andre, så han kan ikke meddele sig og vender rundt for at lede efter Peder (som ellers IKKE var blevet væk…). Det havde nu også været lige gyldigt med radiokontakt, for F1s walkie up front er løbet tør for strøm, så han holder bare gassen på, naturligvis. #.o) Det lykkes René at fange F1 ind, og mens vi rådslår, kommer PBak atter rygende. Så alt ender fint, og alle når toget. Det var ellers liiige ved at blive sjovt..! #.o)
A56

Lørdagen er så småt ved at være gået, og vi er tilbage på DB/AutoZug-banegården i München, og cyklerne er læsset.
Nu lidt at spise, en del at drikke og så frem med alle røverhistorierne igen. De bliver jo ikke ringere af at blive fortalt en håndfuld gange eller to, nærmest tvært imod.

A57

Af med mc-klunset, så man kan få luftet lidt ud i hoserne..!
Sådan et par kække fyre i hhv scooterstøvler og JensLyn'er kan nu godt trække en del blikke fra det kvindelige publikum ombord på toget. #.o)

A58

Fremme på Hamburg/Altona søndag morgen og klar til hjemtur.

Tak for tur, drenge! Det har været fedt!

A59

Vel hjemme efter godt et par tusinde km på cyklen i Tyskland, Østrig og Italien punkterer P på baghjulet hjemme i indkørslen i Hørsholm. #.o/

A60
Ruten er på 1.170 km med 20 pas 2006 Alperne

Alpepas:

 

Fernpass 1.200 meters højde
Fernpassstrasse
Saettele 1.685 meters højde
Kuehtai-Sattel 2.017 meters højde
Timmelsjoch 2.509 meters højde
Jaufenpass 2.104 meters højde
Penser Joch 2.211 meters højde
Karerpass 1.745 meters højde
Toi, Col de 2.246 meters højde
Sellajoch 2.213 meters højde
Groedner Joch 2.121 meters højde
Campolongo, Passo di 1.875 meters højde
San Pellegrino, Passo di 1.919 meters højde
Nigerpass 1.688 meters højde
Lavazzejoch 1.807 meters højde
Manghen, Passo del 2.047 meters højde
Monte Agaro, Passo di 1.589 meters højde
Brocon, Passo del 1.616 meters højde
Gobbera, Passo di 988 meters højde
Cereda, Passo di 1.369 meters højde
Forcella, Passo della 1.824 meters højde
Duran, Passo 1.601 meters højde
Forcella, Passo 910 meters højde
Alleghe, Forcella d' 1.816 meters højde
Forcella, Passo 910 meters højde
Pescul, Forcella 1.786 meters højde
Giau, Passo di 2.233 meters højde
Cimabanche, Passo di 1.530 meters højde
Alta, Forcella 1.984 meters højde
Misurinapass 1.757 meters højde
Monte Croce di Comelico, Passo di 1.636 meters højde
Iselsbergpass 1.204 meters højde
Hochtor 2.505 meters højde
Fuscher Toerl 2.394 meters højde
Filzsteinalpe 1.628 meters højde
Gerlospass 1.531 meters højde
Zillertaler Hoehenstrasse 2.000 meters højde
Achenpass 941 meters højde