Header papyrus

2007 Alperne på tværs

Juni 2007: Så er der stor-tur til Alperne igen! Denne gang en kombination af noget af det bedste fra tidligere ture i hhv. de V-lige og Ø-lige alper, nemlig 8-tallet i Schweiz rundt om Dammastock og de forrygende veje i Dolomiterne i Sydtirol/Italien. Gruppen er udvidet med en lille flok nye "hoveder" og er den klart største hidtil med i alt 13 deltagere. Bliver spændende, om vi kan holde sammen på flokken..!?
Deltagere: René, Langeland, Patrick, PBak, Lasse, Kim, Per, Morten, Søren, Jacob, Christian, F1 og F3
I dag hører en navigator til enhver rejse i fremmede regioner - særligt når kørslen er rejsen og oplevelsen i sig selv. Navigatorerne er blevet et helt nødvendigt og meget værdsat værktøj. Og den klart bedste er Rider'en fra Tomtom!     …siger den ene fraxion på holdet, og Garmin siger den anden...! Så det har vi som regel meget fornøjelse af... Men anyway: En tur som denne uden navigatorer er utænkelig i dag.

A1

Når man skal have det maksimale ud af ganske få dage, så kræves der også minutiøst-krakilsk-fluekn..peragtig detailplanlægning hjemmefra. Det kan der gå mange aften- og weekendtimer med, men - i al beskedenhed - har F&F Tours efterhånden samlet en del erfaring udi den ædle kunst at binde spektakulære alpepas sammen som perler på en snor og med et absolut minimum af spildtid og "spild-km" på kedelige hoved- og motorveje. Og så er det rent faktisk sjovt at pille i de der nittygritty-detaljer for at optimere skidtet en 6. eller 7. gang, er der nogen, der synes.

A2

Nå, men back to reality: Vi skriver onsdag d. 13.6. og 10 af os har fundet frem til Hamburg/Altona til nogenlunde samme tid tidligt om aftenen, klar til at kaste cyklerne ombord på DB/AutoZug-toget. Men først en lille velfortjent perron-pils for at dulme nerverne og fejre den indtil videre succesfulde tur-start. Rent faktisk er det lige pludselig blevet rigtig hyggeligt (nu, hvor vi har en pils at støtte os til), så hvorfor mon de semi-misfornøjede ansigter ved perron-bar-bordet? Måske ved udsigten til en dårlig nats søvn i for korte og for smalle køjer i et tog, der ryster og larmer, sammen med en flok overtrætte, svedende mc-rødder, der alle snorker, så toget ryster og larmer?   ..eller måske ved udsigten til den mildt sagt småkedelige "morgenanretning", DB serverer næste morgen, før vi nærmer os Lörrach/Basel..? Naahr, come on guys, det er rent faktisk rigtig, rigtig fedt det her!! Stik os dog et grin!

A3

Cyklerne er loadet og klar til fastsurringen ved DB/AutoZugs eget personel.
Måske var det dér, skoen trykkede…?

A4

..for lige pludselig ER det blevet rigtig hyggeligt!

A5

Selv med 9 mand (husk fotografen!) i en 6-mands kupé er det rent faktisk rigtig skægt og hyggeligt. Når bare der er øl og Dr Nielsen ad libitum on tap..! Let the "robber stories" begin!

A6

Torsdag morgen: Morgenmaden ombord på DB/AutoZug er ikke noget at skrive hjem om. De sætter tilsyneladende en ære i at gøre det hele så trist, pap'et og plastik'et som overhovedet muligt. Og det lykkes!   #.o)   Så ganske kort tid efter, at vi har forladt banegården i Lörrach, bliver de fleste i gruppen temmelig brødflove. Men vi må liiige holde rotten et par timer, indtil vi nærmer os de store bjerge. Her er der dømt lækker brunch på Café Alte Post i Giswil for foden af Brünigpass (1.008m). Og om et øjeblik, når vi er færdige med vores brunch, så starter årets store karruseltur! Yiiihaaa!    #.o)

a7

Torsdag sidst på formiddagen. Festen er i gang, og vi har nået toppen af det første af en perlerække af store alpepas - Sustenpass (2.224m), som ligger i den nordlige ende af 8-tallet rundt omkring Dammastock. Og vejret er fabelagtigt! For dyller, mand!, det er godt, det her!

A8
A9

Pga. vejarbejde er der lidt ventetid og kø på Furkapass (2.431m) midt i Dammastock-området, så vi må tage en lille (ufrivillig) pause.

A10

Den gamle dame får den (næst-?) sidste olie.

A11

A12

Nufenenpass (2.478m) i bunden af 8-tallet passeres tidligt om eftermiddagen. Det er ikke så længe siden, at der er faldet sne her…

A13

…og der ligger stadig store rester fra vinteren.

A14

Lars leder efter fossilrester af en før-istids-Knödelstrudel-Kaiserschmarnchen. Men så ska' du lede i Østrig, Lars! Der er de overalt!

A15

13 forskellige dele-pizzaer og øl og vin ad libitum, per favore!
Overnatning, aftensmåltid og røverhistorier på Hotel Walserhof i Splügen

A16

Og en kvik præsentation af holdet:
Lars og F3

A17

F1 og Søren

A18

Kim og Jacob

A19

Patrick, PBak og Per

A20

René og Langeland

A21

..og endelig Christian og Morten.
Skål!

A22

Det er blevet fredag, og Lars er efter hånden blevet lidt træt af, at PBaks Priller Mille Fucktory ikke rigtig siger noget. Så fløjterne ryger lige ud en gang. Tak skæbne! Godt, at P som oftest kører lidt nede i rækken, så det kun er halvdelen af holdet, der bliver høreskadet!

A23

Frokost på "Bar Alpi Restaurante Pizzeria" (flot navn i øvrigt!  ..og kreativt..!) i Edolo lidt Ø for Sondrio. Det holder endnu tørt, men mon ikke det snart begynder at dryppe, tænker F1 vist.

A24

Næh, det gør det ikke. Det pisser ned..! Alle mand ind under parasollerne!

A25

Et par timer senere hen ad fredag eftermiddag, og vi begynder så småt at nærme os Dolomiterne (Monti Pallidi). Der strækkes ben, og MC Prostata-fraxionen er en tur i skoven.

A26

Det er blevet sidst på eftermiddagen, og vi er nu nået til Steinegg/Collepietra lige Ø for Bolzano og er på vej ind i Dolomiterne. Jacob må holde gassen stram for at følge med de voxne.

A27

Lovely aftensmåltid og fin overnatning på Hotel Miramonti i Alba di Canazei - NU er det hyggeligt!

A28

Anbefalet af Michelin-guiden - så er der plads til høj cigar(et)føring!

A29

Lørdag d. 16. juni kl. godt 8 om morgenen. Vi er klar til den fedeste rundtur i Dolomiterne under høj blå himmel. Yess!

A30

Men først skal hele hele truppen lige foreviges samlet, velfriserede og nypolerede med udsigt til nogle flotte Dolomit-toppe i nord. Nice bunch!

A31

Formiddagens første break somewhere på Sella Ronda-ruten. Vi snupper selvfølgelig alle passene hele vejen rundt: Pordoijoch (2.239m) i S, Campolongo-passet (1.875m) i Ø, Grödnerjoch (2.121m) i N og Sellajoch (2.213m) i V, inden vi fortsætter østover mod Cortina d'Ampezzo ad Fedaiapass (2.056m) og Giaupass (2.230m). Svært at blive ved med at være skidesure..!

A32

F&F Tours konfererer lidt om dagens etape.

A33

A35

Formiddagskaffe-/colapause i de sydlige Dolomiter

A35

En af Jacobs "ideallinier" gik desværre hen over en kokasse, der lå midt i et hårnålesving, og da frixionen og traxionen i en kokasse går mod nul, ja, så rutschede baby-Kawa'en væk og lagde sig på siden. Øv!

A36

Det er nu midt på lørdag eftermiddag, vi har forladt Dolomiterne og er på vej på tværs af Hohe Tauern nationalparken i Østrig ad Grossglockner Hochalpenstrasse. Fabelagtigt stykke vej!, men i dag er der lidt småstøv og fugt på vejene, så vi må dæmpe tempoet et nøk eller to. Søren mener dog ikke, at hans lidt småtrangbrystede K1200S helt har moment nok til at følge med resten af gruppen ud af de bløde venstre-kurve-sweepers, undskylder han sig her ved et besøg på Kaiser Franz Josefs Höhe ved Pasterze-gletscheren og Grossglockner. Ahr, ka' det nu og' pass', synes 600-rytterne Patrick og Jacob at tænke.    #.o)

A37

Klokken er 19 lørdag aften, det har været en fabelagtig dag, og vi har nu kastet mc'erne ombord på biltoget i München. Så ska' vi bare ha' en tysker-pølse med fritter og en ordentlig fadbamse! Derefter ind at finde vores kupéer og gøre klar til en fest med Dr Nielsen, øl og (ældgamle og halvrustne) røverhistorier i stride strømme.

A38

Søndag midt-formiddag, og østfraxionen er nu nået til færgelejet i Puttgarden. Lidt småtrætte i ryggen, ganske vist, men det har været en storartet tur igen-igen.

Tak for dén, drenge!

A39

Turen blev på 1.382 km og 32 pas

2007 Alperne

De besejrerde alpepas:

Bruenigpass 1.008 meters højde
Sustenpass 2.224 meters højde
Furkapass 2.431 meters højde
Grimselpass 2.165 meters højde
Nufenenpass 2.478 meters højde
St.-Gotthard-Pass 2.091 meters højde
Oberalppass 2.044 meters højde
Lukmanierpass 1.916 meters højde
San Bernardino, Passo del 2.065 meters højde
Julierpass 2.284 meters højde
Berninapass 2.330 meters højde
Aprica, Passo dell 1.176 meters højde
Tonale, Passo del 1.883 meters højde
Mendola, Passo della 1.363 meters højde
Nigerpass 1.688 meters højde
Karerpass 1.745 meters højde
Toi, Col de 2.246 meters højde
Sellajoch 2.213 meters højde
Groedner Joch 2.121 meters højde
Campolongo, Passo di 1.875 meters højde
Pordoi, Passo 2.239 meters højde
Fedaia, Passo di 2.057 meters højde
Giau, Passo di 2.233 meters højde
Tre Croci, Passo 1.810 meters højde
Tre Cime  2.973 meters højde
Misurinapass 1.757 meters højde
Iselsbergpass 1.204 meters højde
Hochtor 2.505 meters højde
Fuscher Toerl 2.394 meters højde
Pass Thurn 1.272 meters højde