Header papyrus

2009 Alperne på fransk

Onsdag d. 24. juni 2009. Vi skal på tur igen, ja, vi ska'! Denne gang skal vi udforske kløfterne dybt nede i Provence i Sydfrankrig og så snuppe turen over de helt store franske alpe-banditter syd fra på vej op mod endestationen på DB/AutoZug-banegården i Lörrach ved Basel. Vi starter ud hjemme fra i små grupperinger og mødes drypvis rundt omkring i landet. Det store fælles mødested er naturligvis på DB/AutoZug-perronen i Hamburg/Altona. Her et skud fra NV-fraxionens opstart mod Hamburg. Det ser ud til, at Per har tænkt sig at tage kampen op med Lasse og PBak om at vinde årets light-packer-pris... Håber, der har været plads nok til ekstra sæt friske underhoser, Per?, for turen er i år på 6 dage, hvor den sædvanligvis er på 5. Dette skyldes, at vi tager biltoget helt ned til Avignon i Sydfrankrig, hvilket koster lidt ekstra tid. Ellers må du jo "luftvaske" hoserne undervejs, Per!
Nå, men afsted det går!

F1
Hopla!, og vi er allerede ombord på toget. Hamburg-Avignon er jo en noget længere tur end Hamburg-Lörrach eller Hamburg-München, som vi har taget mange gange før, så toget tager allerede afsted fra Hamburg tidligt på eftermiddagen onsdag og er først fremme i Avignon midt på formiddagen torsdag, hvorimod turene til hhv. München og Lörrach starter ud relativt sent på aftenen og er fremme i Sydtyskland meget tidligt om morgenen. Så der er jo rigtig god tid til hygge, gas og halvsandfærdige røverhistorier denne gang. Og til det helt store frokostbord, naturligvis! Langeland har provianteret lækkert brød fra GuldBageren i Støvring, og der er købt pålæg og grønt i massevis. Dertil øl i stride strømme og Dr. Nielsen i urinprøveglas (...!!) fra René. What's not to like? Noget opad bakke at blive ved med at være småmopsede og mavesure..! Så I må gerne komme med på tur en anden gang, Langeland og René!   #.o) F2

At dømme efter minerne, så lykkes det da heller ikke at bevare pessimismen…
Der er 9 mand med på tur denne gang. Her har vi Per, René og F3, bag kameraet har vi Lasse, …

F3
…og her har vi PBak, F1, Langeland og Jacob. Morten fra Zürich støder til gruppen næste formiddag i Avignon. F4
Torsdag morgen i Sydfrankrig: Turen i toget blev overstået uden videre problemer, og alle mand er friske. Det gælder ditto Morten, som er ankommet fra Zürich til Gare d'Avignon Sud for at slutte sig til koblet. F5
Og her kommer de så inde på banegårdsterrænet, drengern'… F6
Tasker og udstyr mv. er kun lige nødtørftigt kastet ombord på cyklerne før afkørslen fra toget, så nu skal alt lige finjusteres og fastsurres, så vi er klar til at gi' den noget gas på Store Drenge-tur 2009. F7
Efter først at have brugt en times tid på at slå nogle gode folder i Ardèche N for Avignon, er vi nu på vej Ø-over for at ramme de store franske alpe-banditter, og her har vi undervejs nået toppen af Mont Ventoux, "Det Skaldede Bjerg". Det er altså ikke nær så hårdt at køre deropad, som Ørnen fra Herning, Kyllingen fra Tølløse og Oxen fra Hammel så ofte har postuleret..! Det gik da overraskende let og fint! F8
Og rigtig fin udsigt her oppefra i øvrigt! F9
Lille cola-/kaffepause kort tid efter nedstigningen fra Mont Ventoux. F10
  Mont Ventoux og Gorges du Verdon
Så er vi nået ind i Gorges du Verdon - den franske udgave af Grand Canyon. Storslået natur! Grandiøst! Men husk nu at holde øjnene på vejen! Her ku' den lille grønne godt ha' været skrottet lidt præmaturt, og, nej, det var ikke din skyld, Lars..!   #.o) F11
Smukt, ikke?! F12
F13
F14
Overnatning i den vestlige udkant af Gorges du Verdon på Hotel le Bosquet i Aiguines. Herlig udsigt over den opdæmmede sø Lac du Barrage de Sainte-Croix fra terrassen bag hotellet! F15
F16
En flok blærede cykler. Og så er der også pølsevognen... F17
Herligt med en Good job!/Well done!-præmie i form af en øl på terrassen bag hotellet i 25-26 graders varme og stadig iført raffe JensLyn'er… Nogen prøver at signalere, at de allerede har været i bad ved at itrække sig et par knælange shorts. Men det har de ikke! F18
Så er der ved at være samling på den nypolerede flok biker-knajter, og der gøres klar til middag… F19
..som indtages downtown på en fortovsrestaurant i dejlig Middelhavsklima-varme. Life is tough! F20
Fredag morgen, og tropperne er ved at være klar til at ride videre nordpå til de rigtig store franske alpe-banditter. F21
Lille (og lidt vel tidlig) roadside-pause i en af de sydfranske kløfter - utvivlsomt dikteret af "MC Prostata-fraxionen"… F22
Formiddagskaffe-/colapause på en Bistrot de Pays i Vergons. F23
Og fortovs-frokost en times tid senere - stadig en lille bid syd om de helt store alpe-banditter. F24
What???? F25
Så er vi til gengæld nået helt derop!, nemlig til Col de la Bonette (2715m), som er Frankrigs næsthøjeste pas, kun overgået af Col de l'Iseran, som vi snupper i morgen. Col de la Bonette fører hen over den storslåede Mercantour Nationalpark og bjergryg. Her på fotoet troede vi lige, at vi også skulle have været oppe omkring Cime de la Bonette, som er en lille sløjfe, der når op til 2802m, og som efter sigende er anlagt af franskmændene for at kunne hævde, at de råder over den højestbeliggende gennemgående, asfalterede vej i Alperne. Men Cime de la Bonette-sløjfen er desværre lukket pga. sne, så det bliver ikke denne gang.     #.o/ F26
"Det er da også lige meget, jeg tager da bare herned igen senere på sommeren!", siger René over radioen og holder strax klar til at gasse videre. Tsk tsk! F27
Så er vi nået helt op bagbord om Écrins-nationalparken med flere 4 km høje tinder og har indlogeret os i Bourg d'Oisans, som ligger lige for foden af opstigningen til Alpe d'Huez. Hotellet lever vist mest af cykelturister (altså staklerne på trædecykler...) og er utvivlsomt totalt overrendt i dagene omkring Tour de France-feltets forbikørsel. Hotellet hedder Hotel Restaurant l'Oberland, og dét navn bør huskes. Det er ikke et sted, vi ønsker at komme igen. Sikke da noget gammelt l...!  #¤§#%   Men vi fik da en seng og noget at spise, og vi nåede også næsten i ly af det utvivlsomt utætte tag, inden regnen for alvor satte ind. F28

Middag på Restaurant l'Oberland. Læg især mærke til møblement, gulv og udstyr. Høj klasse! Men vi fik da god vin og blev mætte...   #.o)
Hov!, i øvrigt.., der må s'gu da være en fejl på dét billede…  Renés briller er jo ikke blevet væk endnu! Det kan da dårlig passe.  #.o)

F29
Lørdag morgen, og første sviptur fører os op ad den fede vej til Alpe d'Huez.  Hold da k…, hvor er det godt! F30
Der er s'gu flot her oppe fra Alpe d'Huez med udsigt søndenud i retning af Les Deux Alpes. Synd for Angora-drengene, at de ikke rigtig har luft til at komme helt herop… F31
Vi prøver at komme ad bagvejen ned fra Alpe d'Huez i Ø-lig retning imod La Grave, men må vende, da vejen viser sig at være en dårlig grusvej, som er beboet af hundredvis af får. F32
Efter en lækker flugt i højt tempo vest-øst langs floden i La Grave-dalen er vi nu på vej op ad en anden hæderkronet Tour de France-stigning, nemlig Col du Galibier. Det er altså stort dét her, boyzer! F33
Udsigt fra toppen af Galibier i S-lig retning mod Écrins-nationalparken. F34
Et par timer senere er vi kommet til nationalparken, som huser Vanoise-massivet, der igen rummer fantastiske skisportssteder som fx Val d'Isère, Tignes, Les Arcs, La Plagne, Courchevel, Méribel og Val Thorens. You name them, they got 'em! Her er vi på vej opad den fabelagtige stigning til Col de l'Iseran i 2.770 meters højde. Men vi bliver her nu liiige et par fotos tid og nyder udsigten... F35
Godt, "Fætter J" ikke sad på den lille grønne hér, tænker Lars måske. F36
Drengene har det bra her på Iseran-opstigningen, rigtigt bra! F37
Udsigt i SV-lig retning lige lukt ind i Vanoise-massivet. Lovely! F38
Og dernede i hullet - Maurienne-dalen - kom vi fra. F39
Så gik der lige godt en 3 timer, og vi er redet over det lille St. Bernard-pas fra Frankrig og ind i Italien, igennem Aosta-dalen med "bagsiden" (det synes italienerne nok ikke, det er...) af Mont Blanc om bagbord og er nu kommet til det store St. Bernard-pas, Colle del Gran San Bernardo, som det hedder på den italienske side - der leder os fra Italien og ind i Schweiz. Det har været en fantastisk dag so far. Korrektion!: Det har været en fantastisk tur alt i alt! F40
Vi stener lige på toppen af Grand St. Bernard en 5-6 billeders tid og nyder verden og livet! Ikke dårligt at være biker boy her! F41
"Hold kæff, de gi'r gas, alle de unge drenge! Jeg må hellere lige hivet vejret igen. en pakke cigaretter for at få nerverne dulmet lidt igen!" F42
Udsigt fra Italien og ind i Schweiz. F43
Vi er ellers ikke meget for den slax fotos, Morten, men du har jo stort set stået bag kameraet på 2/3 af turens fotos, så vi må lige have et af dig også…    #.o) F44

Der er dejligt heroppe å æ top!
Vi kører kun et lille stykke længere i dag lørdag og overnatter på Hotel La Porte d'Octodur i Martigny i Schweiz.

F45

Søndag morgen: Tilbage ind i Frankrig og ned forbi Chamonix og forsiden af Mont Blanc (4810m) og derefter skarpt til højre og stik N op igennem Haute Savoies største bjerge og pas.
Dén morgen lykkes vi i øvrigt med noget så sjældent som at brække konvojen over i 2. Normalt har vi vha. vores radioer og temmelig omfattende og strixe køreregler godt styr på hele flokken - også når der køres lidt friskt, men denne morgen lykkes det et udbryderfelt at sætte grupettoen godt og grundigt, og vips! så var vi uden for radiokontakt med hinanden. Det lykkedes dog at få stumperne samlet igen i løbet af et kvarters tid, så alle ryttere kunne komme samlet videre med hovedfeltet. Her har vi lederen af gruppettoen, som har valgt at stå af cyklerne i protest mod det giftige antrit i udbrydergruppen.

F46
…og her har så de kun let blod-dopede, men til gengæld hårdt adrenalin-pumpede (nå ja, og så bare en lille smule knallertbenzin-fixede…) udbrydere valgt at forbarme sig over de efterladte/satte og vender tilbage for at samle stumperne op og tage vinden for dem i den videre færd N-over. F47
Senere på dagen den mest forrygende frokost ved Genève-søens sydlige bred bestående af Filets de Perche du Lac Léman (små-aborrer fra Genève-søen). Herligt! F48
F49

Og derefter via Montreux, Neuchâtel-søen og et lille smut ind i Jura-bjergene videre nordpå til DB/AutoZug-banegården i Lörrach nord for Basel, som vi har nået her, hvor der er checket ind og gjort klar til boarding. Vi tager afsked med René her på perronen. Han har valgt at vælge at køre hjem i eget selskab i stedet for at tage toget sammen med rødderne. Om det har noget at gøre med den snerle duft, der breder sig i kupéen, når alle trækker af scooterstøvlerne og blotter deres JensLyn'er, skal vi ikke ku' sige.  Det er jo heller ikke til at vide, hvem der kunne være mest taknemmelige over splittet, restgruppen eller René... #.o/
Anyway, tak for fedest tur, Boyzer!

F50
Mandag d. 29. juni: Flokken er nået frem til Hamburg/Altona tidlig morgen og sætter i flugt mod hhv. Jylland/N og Sjælland/Ø. René derimod, dén bandit!, havde aftalt med sin chef, at han godt lige kunne bruge et par dage mere på at køre op gennem Tyskland ad landevejene. Her i Schwarzwald, som også byder på fantastiske mc-veje (se fx beretningen fra Vogeserne/2012!). F51
Turen blev på 1.634 km og 28 pas 2009 Alperne

Besejrede pas:

 

Ronin, Col de 363 meters højde
Ventoux, Mont 1.909 meters højde
Olivier, Col d' 711 meters højde
Ayens, Col d' 1.032 meters højde
Verdon, Grand Canyon du 800 meters højde
Cheiron, Col de 887 meters højde
Toutes Aures pres Vergons, Col de 1.124 meters højde
Valberg, Col de 1.669 meters højde
Ste-Anne, Col de 1.551 meters højde
Couillole, Col de la 1.678 meters højde
Raspaillon, Col de 2.513 meters højde
Bonette, Col de la 2.715 meters højde
Restefond, Col de 2.680 meters højde
Madeleine, Col de la 1.993 meters højde
Bayard, Col 1.248 meters højde
Geneste, Col de la 1.361 meters højde
Holme, Col de l 1.207 meters højde
Parquetout, Col du 1.382 meters højde
Ornon, Col d 1.371 meters højde
Huez, Alpe d 1.860 meters højde
Lautaret, Col du 2.057 meters højde
Galibier, Col du 2.642 meters højde
Telegraphe, Col du 1.566 meters højde
Iseran, Col de l 2.770 meters højde
Petit-Saint-Bernard, Col du 2.190 meters højde
Grand Saint-Bernard, Col du 2.467 meters højde
Forclaz de Montmin, Col de la 1.450 meters højde
Montets, Col des 1.461 meters højde
Gets, Col des 1.165 meters højde