Header papyrus

2010 Harzen
Deltagere: René, F1, Langeland, Kim, Per, PBak, Morten (delvis), Jacob (delvis) Patrick (delvis) og F3 (delvis)
Harz 2010 blev egentlig en tur, som har fortjent at hensygne i glemslen, men...
...her kommer så alligevel historierne om hvorfor.
 
Rent faktisk skulle vi have været i Alperne pr. DB AutoZug. Og togbilletterne var bestilt og betalt, men vejrmeldingerne sagde kulde og regn overalt i Alperne. Og til trods for, at kalenderen sagde "midsommer", så sneede det rent faktisk helt ned til 1600-1700 meters højde mange steder, så der havde ikke været mange farbare højalpine pas at komme efter dér!
Så gode dyr var rådne, og hvad gør man så? Hurtig beslutning: Vi dropper toget og kører til Harzen, hvor vejrmeldingen pudsigt nok sagde "sol fra klar blå himmel og 22-28 grader". Piece of cake! Måske kan vi endda smutte en tur til Nürburgring i Eifel og tage en tur på den berømte/berygtede "Nordschleife"?    #.o)
Som sagt, så gjort: Afsted mod Harzen onsdag d. 16. juni. Vi fiser afsted i 4 mindre grupper og planlægger opsamlingssteder i hhv. Kolding, Greve, Lübeck og Harz. Lyder kompliceret…    Det var det også!     #.o)
Her er det fraxion East og Far East (dvs. Greve & Malmö…), der er klar til afgang fra Greve kl 08 torsdag morgen under klar blå himmel. What's not to like?!
H1
Mens vi andre hyggekørte ad landeveje til Harz (eller i hvert fald næsten helt derned…), måtte PB arbejde om formiddagen og derfor stramme kablet ad motorvejen for at nå til vores yndlinx-Berghotel i Wolfshagen (bedste peberbøffer nord for Cape Town) på nogenlunde samme tidspkt. som vi andre.
Skæbnen ville imidlertid, at PB rent faktisk nåede hotellet som den første og derfor måtte nyde sin ankomst-Dunkelbier mutters alene, den stakkel.
Resten af flokken nordfra nød turen fra mødestedet i Lübeck og ned ad de nordtyske landeveje i frisk tempo. Well, i hvert fald indtil gruppen ramte Wolfsburg, hvor 2 af mc'erne desværre måtte udgå med tekniske defekter, da de havde kysset hinanden i en full-stop-manøvre ved et lyskryds. Øv!! Hvad meget værre var: F3 var også taget ud af spillet med en teknisk defekt og den ene arm i slynge for at støtte det brækkede kraveben. Bugger!
H2
H3
Rent galgenhumoristisk kan det måske tilføjes, at det trods alle fortrædeligheder vist var lidt "surrealistisk-underholdende" for Patrick at ringe hjem til DK og SOS/forsikring og berette at: "Min far har 2 mc'er registreret i sit navn, ikke?, og, joh.., nu ska' du høre…     ...de er altså lige stødt sammen halvvejs nede i Tyskland… Det kan du godt forstå, ikke?"     #.o/
Midt i al galgenhumor-galskaben var SOS dog kølige, effektive, forstående og hjælpsomme, og næste dag var begge mc'er på vej retur til DK på et fejeblad. Og Patrick og F3 røg samme vej i en udlejningsbil.
Surt!, men der er ikke andet for end at få F3 og mc'erne i orden igen - og så op på hesten igen!
Her Patricks Thundercat med nydesignet, erigeret effektpotte…
H4
Og her F3s Aprilia med frække "fartstriber" på kåbe og sidetaske. Nå ja, og så sku' der lige lidt nye dele til fra ting-skuffen i form af greb og blinklys mv.
Anyway: Trods alt godt, at der ikke skete alvorligere ting med F3 og cyklerne.
H5
Trods alle fortrædeligheder var resten af holdet friske på at nyde Harzen, når nu vi var der. Så her ventes der årle torsdag morgen på, at hotelpersonalet får sat morgenbuffet'en til rette, så vi kan komme tidligt afsted ud i naturen og ud på de fantastiske mc-veje, området har at byde på.
H6
Og nu er holdets sidste deltager også ankommet! Morten jog op ad Autobahnen fra Zürich til Harz onsdag efter arbejde på sin nye fine S1000 dobbelt-R, så han også kunne være med fra morgenstunden torsdag. Efterårsstorm det meste af vejen fra Schweiz til Nordtyskland…      ..men hvad gør man ikke for at være sammen med drengene..? GoreTex længe leve!
Det lykkedes i øvrigt holdet at køre en hel torsdag på fremragende veje og i fantastisk vejr uden at tage eet eneste foto - meget usædvanligt. Men meget fortællende.
H7
Men nu er det så blevet fredag formiddag - og en ny stor rundtur i Harz er godt i gang. Her et af flere obligatoriske kaffe-/cola-stop på Torfhaus Brockenblick med udsigt til Bloksbjerg i baggrunden.
Et ganske forrygende vejr var det igen!, så trods mandefaldet i forgårs kunne der måske nu anes et svagt, forsigtigt og forkrampet smil på læberne her og der. Kun måske.
H8
Men der skulle desværre kun gå godt en time yderligere, før næste tekniske defekt og "mandefald" indtraf.
Syd for Blankenburg godt inde i det tidligere Østtyskland stod Jacobs lille Kawa lige pludselig af. Der var rygende varmt - som i vindstille, høj sol og knap 30 grader…!  - og den gik ellers lige så godt ved de 13.000 - 16.000 omdrejninger i de  mindste gear i tæt trafik ud af landevejen, da pludselig   - "Pfffufff!" -  vandet gik, og motortemperaturen steg til alarmerende højder. Hhmmmm…!!
Først var vi bekymrede for, at der kunne være tale om en "kapitaler Motorschaden", men siden fik vi Jacob beroliget (..?) med, at det måske alligevel ikke var så slemt, selvom mc'en havde spyttet en blanding af olie og kølervæske ud på kørebanen.
Nå!, anyway, det var "over & out" for Jacob og hans lille mc også. Og Morten stod også beredvilligt af for at hjælpe Jacob med transport og teknik mv på sit bedste Schwizzerdütsch.
Da "job was done" og Jacob sendt retur til DK (well, faktisk Sverige..!) med fejebladet, tog Morten lige en hurtig retur-smuttur tilbage til Zürich, mens resten af banden blev i Harz og "festede videre".
Nå, Mortens S1000 dobbelt-R blev da i hvert fald kørt til i de dage..! PB hjalp også lidt til.
Heldigvis var det rigtig dejlig varmt, dér hvor Jacobs mc valgte at lade vandet. Vi bryder os slet ikke om at fryse, og det var der da også kun begrænset mulighed for med knap 30 grader i solen, vindstille, så godt som ingen skygge-muligheder og fuldt mc-gear på alle de trimmede kroppekadavere…!
Puuuhhh!
H9
H10
Men I må nu gerne have åbnet jakkerne, René, Langeland og Jacob..!    #.o?
10 men on tour, already 4 down…      I et hysterisk anfald af galgenhumor var der én på holdet, der fornøjede sig med at synge i radioen til de andre: "Der var én, der var to, der var tre, der var fir'    …   der var 10 på mc-tur!"
Godt, at den dystre skønsangsforudsigelse ikke materialiserede sig i yderligere mandefald, selvom sangen på sin egen skingre børnepædagogiske? måde egentlig forudså flere af slaxen.
En lille håndfuld af versene i sangteksten passer ellers forskrækkelig godt på turen. Se selv:
H11
Ni små cyklister flot hen ad gaden trådte
eens bremser virked' ej - og så var der otte.
Der var...

Seks små cyklister kom til en lyskurv frem
een stopped' ej for rødt - og så var der fem.
Der var...

Fem små cyklister er ude for at svir'
een leged' akrobat - og så var der fir'.
Der var...

Tre små cyklister kør' på så mørk en bro
een uden lygte på - og så var der to.
Der var..
 
Nå, spøg (?) til side! Der blev IKKE taget flere fotos på dén Harz-tur, så…
…her bringer vi et slutfoto fra Stubbekøbing Havn, hvor søndagshjemturen for de resterende dele af East- og Far East-fraxionerne blev piftet op med en pølse med fritter og det hele ved færgelejet Stubbekøbing/Bogø.
Tak for en (lidt for) begivenhedsrig tur, gutter!
Eller hvad ska' man sige?!
H12
Ruten blev på godt 1.000 km + et par timer søndag formiddag samt til og fra Harzen
2010 Harzen