Header papyrus

2012 Alperne

Torsdag den 16. august tager F1 og F3 flyet til Milano for at leje 2 bikes og køre rundt i knopperne i de schweiziske og italiense alper. Flybillet tur/retur 960 kr.
Der bliver lejet en BMW 1200 GS og en Duc MTS 1200 hos CIMT i Rescaldina (den nordvestlige udkant af Milano) som ligger tæt på Aeroporto Malpensa.

 
Ankomsten er sen aften, og vi når lige at købe et par billetter (24€ for to) til toget, for at finde ud af at seneste tog kørte for 30 sek. siden, og det næste går først om en time. Det er midnat, så det bliver en Taxi til Hotel Principe i Saronno til 70€ i stedet. Smart ik’. Der svælges lige et par kølige i 30 graders varme inden bed-time. Det er jo fyraften og weekend nu. 01-DSC01010
Fredag
Omero fra CIMT er der efter en ½ times venten. Flemming kigger forelsket på en Duc ST3. Han og et par af rødderne kørte på en ST4 fra samme sted for et år siden.
001-DSC01014
Vi får udleveret MC’erne, Flemming på GS 1200 og Flemming på MTS 1200, og det går nordpå ad det første stykke motorvej mod Como og Knopperne. 001-DSC01015

Ved grænsen til CH skal der købes vignet, så der slås ind på hovedvejen i stedet. Ved manøvren rammer F3 sidetaskerne på GS'en. Der knækker noget af beslaget, men tasken bliver dog siddene på resten af turen.
Vejene er begyndt at blive sjovere, så det er helt i orden at forlade motorvejen. Det første pas vi kommer over, på vejen mod Biasca og frokost, er Passo Monte Ceneri (554 m).

001-Passo del Monte Ceneri
I Biasca bliver der delt 2 pizzaer med cola og kaffe på en restaurant og hotel, hvor vi overnattede for del år siden.
01a-Biasca 2004 - 2012
Efter frokost går det ad de herligt rigtigt swingende bjergveje nordpå mod Lukmanierpasset (1.916 m). Asfalten er god, og det er først her, der bli’r gi’et noget gas, for lige at tjekke af hvor meget de kan, de der MC’er. GS’eren er fantastisk i hårnålene. Den danser sig igennem de snævre sving, mens den kræver lidt mere planlægning, når der skal overhales. MTS’en er et micro-hår efter i hårnålene (uden at hade sving), men der er noget mere bøf ud af svingene og til overhalinger. Ein Wahnsinns-adrenalinpaket und Spass-gerät. 01-Lucomagno
Oberalppass (2.044 m) med masser af krøller møder os på vej vestpå og byder os velkommen, synes vi. Og det tager vi gerne imod. Vi er jo lige startet på det sjove, og har heldigvis masser af km, pas og sving foran os inden dagen slutter. 02-Oberalppass
Vi drøner sydpå mod og over et af alpernes allervigtigste pas. St.-Gotthard-Pass (2.091m) har udviklet sig gennem tiderne, så den har kunnet tage den stigende trafik mellem nord- og sydpå. Den gamle rute (Tremola) belagt med brosten må have været ingeniørkunst af særdeles høj klasse. De holder stadig, men er blevet aflastet af nye, men lige så betagende vejsystemer, hvor man snart befinder sig hængende i luften og snart sprængt ind i bjergsiderne. Motorvejstunellen gennem bjerget er ikke et øjeblik i tankerne. Og vi skal over passet i morgen igen, og da tager vi den gamle Tremola vej. 03-Gamle-brostens-Gotthard-skrawler-sig-op
03-Skt-Gotthard3

Ved foden af Gotthard styrer vi vestpå, og gør klar til at bestige Nufenenpass (Passo della Novena 2.478m). Først skal vi dog forcere en del sving langs Ticino floden.
På toppen er det kaffetid og vi indtager mokkaen på et af de mest fotograferede cafeteriaer.

04-Nufenen
Vel nede igen tager vi Furkastrasse nordpå til Gletsch . På vejen kører vi gennem Oberwald, hvor man kan stå på det smalsporede (3 ft. 3 3/8 in. = 1.000 mm) Furka – Oberalp tog. Området omkring Furkapass (2.431m) er/var ofte genstand for laviner, og da vejen over Furkapasset var eneste forbindelse mellem Valais og Uri kantonerne, var den ofte spærret. Derfor blev der gravet/sprængt en tunnel på 1.876 m gennem bjerget ved Furkapasset. Lille hul = lille tog.  05-Furkapass-Hotel-Belvedere
Furka-tog 1
Fra Furkapass går det videre mod øst, syd om Dammastock, gennem Realp (hvor vi igen støder på Furka-Dampfbahn) og Andermatt. Vi er kørt forbi GöschenerAlp (1.950m) et par gange. Denne gang vil vi derop. Vejen (mere en gedesti) er blind, men det er en fantastisk natur, og for enden var der et lille samfund, som i dag er oversvømmet i forbindelse med bygningen af en opstemmet sø. Der holdes kaffe-/colapause på restauranten hvor vejen ender. 06-Goescheneralp-Stausee-Dammastock

Vel nede fra gedestien går det videre nordpå mod Sustenpass (2.224m) og Steingletscher. Et noget gold område med stenørken og gletscheren og nogle af de høje kegler på Dammastock om bagbord. Der er ikke meget trafik, så det går gelinde ad bjergvejene. Udstødningen på GS’eren er varm, men den har heller ikke været meget under 6.000 omdr/min siden Milano (med undtagelse af gedestien).

07-Sustenpass-tunneller

Udstødningen knirker stadig efter et par minutters pause ved Grimselpass (2.165m). Der er udsigtspause ved Grimsel Hospitz. Det var ikke muligt at få plads på Hotellet, så vi nøjes med udsigten til området.

08-Grimsel2

  8-tallet i Schweiz ligger lige ved
  Andermatt

 Et fantastisk område med en del Stuasees som er forbundet med hinanden i et rør-/kanalsystem for at danne drivkraften til produktion af elektricitet. En del lokalsamfund har måttet forlade stederne da dæmningerne blev bygget. Men sikkert godt for det lidt større samfung.
08-Grimsel-Stausee
08-Grimseler-Stauseen-konstruktion
Efter den lille kigger ved Grimsel runder vi igen sløjferne ved Gletsch, før vi når Hotel Blinnenhorn i Reckingen kl. 19.30 sharp. Fantastisk rute og fantastiske veje. Vejret har også været i top. Lige omkring de 30 grader nede i dalene, og skyfrit. Det er svært at bevare pessimismen. Før dagen er perfekt, skal det turen lige gennemgås over et par store fa’øl. Mums filibaba. Det har været en god dag.
08-Hotel-Blinnenhorn-3
Lørdag morgen starter vi tidligt for at komme før de andre, og det går godt. Vi kommer igen over Nufenenpass og tager den gamle Tremolavej til Gotthardpass.
03-Skt-Gotthard2 
Ja, vi tager turen ned ad den nye vej for at gøre et stop ved udsigtspunktet. Beundrer udsigten over byen Airolo og det finurlige vejsystem under os. Der er bare en bjergtagende udsigt over Val Bedretto med blå himmel og et par skyer til at pynte maleriet.  03- Skt-Gottard
3-Gottardo4

Videre over Oberalbpass (denne gang den anden vej) for at køre sydpå mod Monte Spluga.
Splügenpass (2.114m) ligger på grænsen mellem CH og I. En smal vej med himmelske sving der virkelig passer multimaskinerne. Lige på grænsen ligger et lille gasthaus med en fantastisk udsigt i nordlig retning over de sirligt anlagte serpentiner-sving.

09-Spluegenpass2
Frokost indtages på det lokale gastronomiske paradis 09-Spluegenpass-Montespluga
Udsigt over kurverne og gallerias 09-Spluegenpass-sjovt3

På vejen mod vores overnatningssted i Davos, skal Malojapass (1.815m) forceres. Det er et fantastisk pas, men med store åbne hårnåle, hvor der kan gives noget gas og slides på dæksiderne. Landskabet er fascinerende.

12-Malojapass2
På topen har F1 (og F3) brug for lidt mocha og cola 12-Maloja121
Vejen fører mod Silvaplana og St. Moritz som slet ikke lægger skjul på velhaveri og overklasse. Dyre hoteller og flotte ”hytter”.
Skt. Moritz Silvaplana-sommeraktiviteter
Skt. Moritz sommer
Albulapass (2.322m) er det kaffetid, og der er ikke flere Schweizerfranken i lommen. Heldigvis tager de €uro. Flemming finder en ring under bænken på kaffestedet og giver den naturligvis til servitricen. Hun kigger lidt i ringen skraldgriner og udbryder ”Sådan et navn kan man sgu da ikke have”. Hun nævner navnet og alle griner. Det viser sig, at manden bag ved os, har tabt den. Hans halskæde er gået op, og ringen smuttet ned på terrassen, og konen (med navnet) ser lidt bistert på sin husbond. Vi betaler selv for kaffen. 14-Albula3
I Davos får vi dog et problem. Vejen op til Hotel Schatzalp er endog særdeles svær at finde. Hverken Tomtom eller Garmin er særlig villige. Den vestlige (som vi kommer til) viser sig at ligge mellem en lille villavej og en række garager. Ganske vist asfalteret, i begyndelsen i hvert fald. Efter en kilometerspenge går den over i grus. Der kan vel køre en bil, men heller ikke mere end en. Det er meget meget spidse serpentiner-sving i grus, med meget stor stigning. Det virker næsten som islandsk hill-climb, bare med en masse sving også. Efter en 5 – 6 km når vi målet. Vejen er spærret. Fu.. og der er kun 300m tilbage.
15-Schatzalp Davos2
15-Schatzalp Davos1
15-Schatzalp Davos4

Det er en historie i sig selv, men det viser sig, at vejen derop er via kabelbahn, og at der ikke findes et eneste køretøj på hotellet. Man kan, men må ikke køre derop. Det nævnte bookingen intet om, og skiltningen så vi ikke noget af på vejen op. Vi havde en spændende oplevelse, så hvad f...... Første gang i lang tid der var motoriserede på hotellet.

15-Schatzalp-Funiculaire
Hotellet og restauranten fremstår som et sted hvor overklassen kom på kur. Restauranten er stadig fin og man spiser godt, men hotellet trænger til en gevaldig overhaling. 15-Schatzalp-Hotel
15-Schatzalp-Hotel-dining
Vi tog ”hovedvejen” (også grus, men væsentlig større og uden skarpe hårnåle) ned søndag morgen. Der fandt vi også skiltene. I den anden ende af byen.
15-Schatzalp-ssperre
Vi skal ud før der kommer trafik. Det kommer vi også bortset fra to biler som vil lege hen over Flüelapass (2.383m). Det er snævre sving, med kort afstand mellem svingene. Men F1 kyser den friske Audi pilot på MTS’en, og så er det ikke noget problem at komme forbi med GS’eren. Vi ser dem ikke mere. 16-Fluelapass
Vi napper en lille kaffe-/colapause på Ofenpass (2.151m), med udsigt til Ortler, som er bjerget ved Stelvio/Umbrail. Der er meget skråt på parkeringspladsen, så F3’s ben er for korte, og smider MTS’en da vi skal af sted. Heldigvis holder F1 lige ved siden af, og fanger ”os” inden det giver skrammer. 17-FF-vaelter-MTS
Turen fortsætter over Umbrailpass (2.502m), som består af et stykke grusvej, et stykke vejarbejde (what’s the difference) og noget fin asfalt belagt med rigtig gode sving og løgringe.
18-Umbrailpass1
Vejen støder til Stelvio-vejen og swinger fint til toppen af Stelviopass (2.763). Vi undlader, at spendere 40 €uro på de pølser, der var friske i sidste uge.
19-Stelvio22
Her østrampen med 48 nummererede Tonanter 19-Stelvio2
Østrampen med meget smal vej og snævre sving 19-Stelvio6
Efter stoppet på Stelvio, går det sydpå mod Bormio. Mc’erne skal afleveres midt på eftermiddagen, så vi kan nå flyet hjem. Det er kun det første stykke ned, der er hårnåle. Ellers svinger vejen dejligt og går gennem det ene ”Galleria” efter det andet. Der er stanghedt nede i dalen ved Bormio. Og der er kø for at komme igennem byen. Efter Bormio trænges der til luft, og vi tager hovedvejen og kører med udsigt over Comosøen et langt stykke af vejen. 21-Lago-di-Como2

Omero fra CIMT er på plads, og tager mod MC’erne. Vi skal lige have afmonteret navi’erne og klædt om. Et herligt syn med et par storsvedende (unger)svende der har kørt i for varmt tøj siden tidlig morgen.
Det har igen været en fed oplevelse
Tak for tur F

39-DSC01034

Turen var på 1.150 km over 19 pas

2012 Alperne

 Følgende pas blev kæmmet:

 

Monte Ceneri, Passo 554 meters højde
Lukmanierpass 1.916 meters højde
Oberalppass 2.044 meters højde
St.-Gotthard-Pass 2.091 meters højde
Nufenenpass 2.478 meters højde
Furkapass 2.431 meters højde
Göscheneralp 1.950 meters højde
Sustenpass 2.224 meters højde
Grimselpass 2.165 meters højde
Nufenenpass 2.478 meters højde
St.-Gotthard-Pass 2.091 meters højde
Oberalppass 2.044 meters højde
Spluegenpass 2.114 meters højde
Malojapass 1.815 meters højde
Albulapass 2.322 meters højde
Flueelapass 2.383 meters højde
Ova Spin 1.889 meters højde
Ofenpass 2.151 meters højde
Umbrailpass 2.502 meters højde
Stilfser Joch 2.763 meters højde