Header papyrus

2004 Sydafrika

Søndag d. 4. april, kl. 12.30
Patrick og Anders kører os til Kastrup, hvor vi mødes i Tivoli-kroen kl. 14.30 til drinks. Kl. 19.15 flyver vi til Zürich, hvor vi kommer til at vente længe, fordi maskinen til Johannesburg har tekniske problemer. Vi bliver 1,5 time forsinket fra Zürich.

Mandag d. 5. april
Vi lander i Jo-burg's internationale lufthavn kl. 8.00. Det tager 5 kvarter at komme gennem paskontrollen og emmigrationen, og bliver transporteret til udkanten af lufthavnen, hvor maskinerne, der skal transportere os ud til Sabie Sands Game Reserve, venter.

100 0071
Sikkerheden er helt betryggende ombord 100 0072
Landingsstrippen ude i bushen er ikke meget bredere end en cykelsti i Kolding 100 0073
Vi ankommer til Idube Lodge i god behold, og straks er der selskab 100 0075
For nogen er det tid for en morfar i græsset 100 0076
Vi bliver indlogeret i vores hytte ... 100 0095
... med en lille udendørs terasse ... 100 0097
... og badefaciliteter udendørs.
Efter mørkets frembrud må vi ikke gå alene ude. Der skal en bevæbnet ranger med. Vilde dyr uha!
100 0098
Det er sgu da formidabelt. 100 0099
Vi får frokost og bad, og så tager vi på den første Game Drive med Philip. 100 0079
  Vi støder på en gruppe næsehorn.
Det er tid til en "Sundowner" her i skumringen. 100 0090
Hjemme i Lodgen er aftensmaden under forberedelse. Grillet antilope. 100 0092
Aftenen afsluttes med lidt sang og dans 100 0094
Tirsdag den 6. april.
Vi vækkes kl. 5.00 og får en kop kaffe og en tvebak/beskøjt. Herefter går turen med Rob ud i bushen, hvor de helt store oplevelser venter.
morgenbriefing sabie
Først møder vi en elefant, som står fredeligt på et hjørne.
100 0145
.....et par zebraer 100 0118
Ved et stort T-kryds er der en større lysning, hvor der går 20-25 giraffer og 8-10 zebraer. 100 0107
Idet vi stopper ved T-krydset for at se dyrene, kommer en stor elefant gående lige forbi snuden af vores bil, og vi får hele scenariet i kassen på én gang. 100 0109
Senere samme morgen ser vi flere elefanter og efter en melding over radioen kører vi hen til en anden lysning, hvor 4 løver ligger og slapper af. I han og 3 hunner. Vi kører helt hen til dem, og de ligger helt fredeligt hen. Den ene hun får færden af en zebra, men den står for langt væk ... og hun er ikke sulten nok til at jagte den. 100 0117
Vi får en ny melding over radioen, som siger, at leoparden nu er set i nærheden af, hvor vi befinder os. Vi kører til stedet og finder dyret som ligger og slapper af på en klippeblok. Den rejser sig dovent og går derfra. 100 0387b
    Vi kører efter — ud over bushen,
  hvor vi nedlægger al bevoksning
  undervejs.
Vi skulle nu have påbegyndt en walking safari, men det regner så meget, at turen bliver aflyst. Derfor ender vi i baren, hvor Philip, Rob og Andres sørger for drikkevarerne. Vi fjerner sting i fingeren og hygger os. Idube-bar
Det bliver så meget tørvejr, at vi kan gennemføre aftensafarien, men på denne tur ser vi ikke så meget. Vi kommer hjem til Idube og bliver mødt af en fantastisk borddækning i det fri. En stor cirkel med bål i midten. Vi får en rigtig dejlig middag udendørs med god vin, og vi slutter af med et glas i baren, inden vi bliver fulgt til vores hytte. 100 0159
Onsdag den 7. april
Vi vækkes igen kl. 5.00 til kaffe og beskøjter. Det er knapt lyst, da vi forlader campen, men det kommer hurtigt. Den første time ser vi intet, men så sker det. Vi møder en voldsom stor elefant, lige rundt om et hjørne, og den kommer travende lige mod vores bil. Vi må bakke et stykke og vende bilen ind i bushen, så elefanten kan komme forbi.
100 0172
Herefter møder vi 3 hunløver, og rangeren Robert mener, at hannen ligger lige i nærheden. Det er parringstid. Vi kører et lille stykke hen og finder hannen sammen med en hun. De rejser sig og parrer sig 2 meter foran kofangeren. Det sker et par gange i timen over Ca. 4 dage. 100 0206
Det var ikke hendes tur i dag 100 0200
Så forlader vi Idube og busseme venter ved Sabie Sands bevogtede indgang. 100 0216
Vi tager til Blyde River Canyon, hvor vi også får frokost. Denne canyon er blandt de største i verden, den har de mest fantastiske formationer, og så er den grøn. Her med udsigt til de 3 søstre.
100 0236
100 0239
Vi kommer forbi Bourke's Luck Potholes, der hvor Treumvier løber sammen med Blyde River.
Et facinerende fænomen.

100 0229

Herfra går den lange tur videre med bussen mod Pretoria. Kl. 19.30 ankommer vi til "Jensens Guesthouse", som helt tager pusten fra os. Det er så flot ... der er stil, som vil noget! 100 0243
Torsdag den 8. april 2004
af sted i bus til rundtur i Pretoria. Union Building, Church Square og frokost i Blue Crane Restaurant.
100 0259
Herfra kørte vi til Premier Diamond Mine i Cullinan. 100 0277
Kæmpe elevatorer fører ned i mineskakterne. 100 0275
Lidt data over minens størrelse 100 0278
Fredag den 9. april 2004
Efter endnu en dejlig morgenmad tog vi af sted i busserne og kørte ud til Rovos Rail Station, hvor vi blev modtaget med champagne og klassisk musik. Rohan Vos himself bød velkommen og introducerede os for den forstående oplevelse.
100 0287
Messing- og kobberinstallationerne i styrehuset er behørigt poleret. 100 0291
Toget er godt 500 meter langt. 3 suiter pr. vogn. 100 0292
Det siges at Rovos Rail er mere luxuriøs og exklusiv end Orient Expressen. Vi tror på det. 100 0293
Godt i gang på toget er der kun én ting at give sig til: nyde udsigten og så gin og tonic, indtil frokosten kl. 13 100 0294
Turen er fantastisk. Åbne vidder. Slum. Majsplantager, bananplantager, sukkerørplantager, etc. 100 0324
  Den gamle dame stønner lidt
Damplokomotiver bliver dog snart skiftet ud med diesellokomotiv. Måske meget godt, så røgen ikke forpester luften for gæsterne ombord. 100 0309
Vi afprøver suitens fornemme badefaciliteter, inden vi tager det pæne tøj på og går til middagen.
Middagen indtages i en af "The Pride of Africa's" 2 spisevogne. En fra 1924 og en i lidt nyere stil.
100 0296
100 0295
Ruten går fra Pretoria via Nelspruit og Swaziland til Durban 100 0310
Lørdag den 10. april 2004
Morgenmaden er efter eget valg og ønske i toget, og formiddagen går med forsamling, snak og kortspil i udsigtsvognen. Frokosten — som vi stort set ikke har brug for — er igen det fineste af det fineste. Midt på eftermiddagen er vi kørt ind i Swaziland, hvor endnu en safaritur venter os.
100 0389
Mkaya området er ikke helt så spændende og bilerne er meget gamle, og et par af dem bryder sammen på turen. Men alt lykkes til sidst. og et enkelt vilddyr blev det også til.
100 0185
Denne safaritur byder dog på den fornemste afslutning, da vi gør holdt ved en lodge/boma, hvor der er magisk stemning. Hele togets personale står klar herude med drinks, vin og den flotteste middag.
Efterfølgende er der negerdans efter allé kunstens rgler. Vores driver viste sig at være den ene af de dansende, for han kørte os hjem i 4-hjulstrækkeren med sit kostyme gemt under safarijakken.
100 0352
Togets personale står nu uden for toget og tager i mod os med et glas champagne. Da vi genser vores suiter er sengene "aftæppede" efter alle kunstens regler og smukt dekorerede med en flaske champagne samt 2 glas og forskellige chokolader. Som om vi ikke var forkælede nok! 100 0360
Søndag den 11. april2004
Kl. 4.45 står vi op og gør klar til rejsens sidste safari udflugt. Myggene har rigtig hygget sig i nattens løb og har på den måde også fået deres del af den luksuøse forplejning. Lidt før kl. 6 træder vi ud i 8-10 køretøjer og får en kold tur ud til Hiuhiuwe i Zululand. Turen byder på zebraer, næsehorn, giraffer, løver, bøfler, vortesvin m.m.
100 0382
  Pumbaerne tager en lille tag-fat
Et stort næsehorn skal lige demonstrere, hvem der bestemmer her 100 0383
Hestene er lige stået op. Har stadig pyjamasen på :-) 100 0384
Zebraer er sociale dyr. Her demonstreres sammenhold. 100 0385
I det tætte krat græsser en stor flok vandbøfler 100 0386
Det måske farligste og mest stædige dyr af "the big 5". 100 0387
Flodhesten er ikke altid nem at spotte. Ofter er det kun lige øjnene der er oven vande. 100 0388
Et par kærlige elefanter 100 0387a
Togets personale formår endnu en gang at tage i mod os med champagne ... uden for ... kl. 9 om morgenen! Vi kan lige slappe lidt af, inden der er brunch i toget fra 11-13. 100 0391
Mændene spiller kort. Kl. 15 er alle kufferter klar og lidt efter kl. 16 ankommer vi til Ballito — lidt nord for Durban — hvor toget holder ved et trinbræt.
Det er blevet tid at tage afsked med Rovos Rail og det fantastiske pesonale. Tusind tak!
100 0392
En bus kører os til Zimbali Lodge, som er så smukt et sted, at det næsten overgår alt, hvad vi har set. 100 0410
Vi får en drink og ser os lidt omkring, hvorefter vi bestiller 2 sandwich/toast og en portion salat kl. 21. Det viser sig, at vi har bestilt mad til halvdelen af selskabet!!! Kl. 22 er vi helt godnat. 100 0409
Mandag den 12. april 2004
Overdådigt morgenmåltid på dette smukke sted. Vores nabo har haft en butler til at åbne deres safe, - det viser sig, at der ligger "glemt' en pistol og 2 brune kuverter!
Ved 10.30 tiden tager vi på stranden og "rører" bølgerne. Det er pragfuldt, og vejret er bare skønt med højt solskin. Så trænger vi til en lille forfriskning, efterfulgt af frokost (salat) på stranden.
100 0411
Til aften er der dækket op så smukt, at det næsten ikke er til at tro. Der er lavet et stort udvalg af de skønneste retter, hvoraf nogle er ganske meget krydrede. Området her er præget af indere, hvilket afspejles i maden og krydderierne. Bare lækkert! 100 0412
Aftenen slutter med tropiske drinks på terassen ved poolen 100 0413
Tirsdag den 13. april 2004
Vi får tidlig morgenmad og skal af sted til Durban Int. Airport med Bus, ca. 45 min, kørsel. Vi flyver nu til Cape Town, hvor vi bliver indlogeret på The Commodore, 4-stjemet hotel. Det er lige ud til Waterfront, hvor alting tilsyneladende sker. Masser af restauranter og små butikker samt et kæmpe indkøbscenter.
100 0503
Vi får bord på The Green Dolphin til aftenens dinner. 100 0467
Onsdag den. 14. april 2004
Vi har tidlig afgang med bus til Hout Bay, hvor vi i båden "Glass Bottom Boat" sejlede ud til et klippeområde med masser af søløver.
100 0416
Herfra gik turen til Kap Det Gode Håb ad Chapmans Peak Road. Et facinerende stykke arbejde hvor vejen er hugget ind i klippesiderne - udført af straffefanger.
100 0427
Udsigten undervejs er der ikke noget i vejen med. 100 0425
Det er lidt en underlig fornemmelse at stå ved dette sydlige sted, som man har hørt så meget om. Et par Sten og skaller fra strandkanten ryger med i lommen som minde om stedet, hvor havene mødes. 100 0428
100 0442
Ved Cape Point får vi frokost, og stedet er præget af bavianer, der er frækkere end man forestiller sig. De stjæler simpelthen alt, hvad folk har i hænderne af burgers, toasts og juice. Og de er hurtige, så det gav mange gode grin.
Holger, vores guide, tog fusen på Klaus, ved at overrumple ham bagfra, så han troede det var en bavian, der sprang på ham.
100 0444
100 0445
Ved Cape Point står vi og kan se Atlanterhavet mod vest, og Det Indiske Ocean mod øst (The False Bay). 100 0441
Herefter går turen til Boulders, hvor der findes en pingvinkoloni. 100 0451
Fine fyre i deres stiveste puds. 100 0452
Vi slutter eftermiddagen med at tage med Cableway (med roterende gulv) op på Table Mountain lidt uden for Cape Town, hvorfra der er kolossal udsigt over hele byen fra 1087 meters højde. 100 0453
100 0455
100 0462
Udsigt med Robben Island i baggrunden. Her sad Nelson Mangela fængslet i 18 år. 100 0454
Torsdag den 15. april 2004
Tænk, vi sover til kl. 7.30 i dag! Vi har fri!. Vi får kun købt cd'er til brug for kopiering af diverse billeder. Det regner! Vi drikker en kop kaffe. Vi går en tur og finder en juveler-forretning, som er samme kæde, som butikken i Premier Diamond Mine. Vi går til middag på Quay 4, hvor vi køber hele restauranten for ingen penge. (Quay 4 ejes af Thorkil Kristensen, som også ejer Morton's på samme havn).
100 0503
Fredag den 16. april 2004
Afgang kl. 8.30 til vinsmagning på Vergelegen Wine Estate. Lidt tilovers med vinsmagning så tidligt på dagen, men med de vine, der fremstilles i Cape-distriktet, var dette et "must". Derefter til frokost i Boschendal Wine Estate (bestemt ikke fordi vi trængte til frokost, men fordi programmet var lagt sådan). Frokosten her overgik endnu engang vores forventninger.
frokost-vintur
Lørdag den 17. april 2004
Vi kan sove lidt længe, og som Holger siger "konerne skal blot have bagagen klar og pakket til kl. 10.00". Vi går lidt rundt på Waterfront og skal med bussen til lufthaven kl. 14.00. Vi flyver til Johannesburg kl. 16.50. Videre herfra mod London kl. 20.45. Vi lander i Kastrup 12.10, hvor Patrick står klar med "fars bil" for at hente os. Vi tager lige turen omkring Herlev, hvor Flemming skifter til MC-dress, så han kan få Suzuki'en men hjem. Patrick tager sovebeslaget i bilen, så mor kører hjem til Kolding.
ff mc
Det var en fantastisk, enestående, dejlig, stor og uforglemmelig tur til Sydafrika. Da vi kommer hjem, ligger der et postkort fra vores unikke rejseleder Holger, som takker for den dejlige tur med os!  kort fra Hoger