Header papyrus

2008 Qatar

Big M præsenterede deres nye High Performance dæk på Losail-banen i Qatar.

Testdagen starter med lidt instruktion om de mange fordele ved det nye dæk.

Q1

Losail banen gennemgås og instruktøren er meget omhyggelig med at vise hvor det enkelte svings apex er i forhold til hurtig svingkørsel.

Q2

Efter denne energiske instruktion om dæk, bane og opførsel er det tid at starte første session med Ferrari F 430. En bil der inspirerer til noget frisk kørsel bl.a. fordi der er paddle-shift i stedet for en gammeldags rørepind

Q3 Q4

Hver session foregår på og ved banen.

Næste disciplin er reaktion ved forkert dæktryk. Det foregår i Dodge Viper på området omkring racerbanen:

Q5 Q6

En frygtelig bil med meget lidt plads bag rattet. Den er vist kun for små drenge.

Tilbage på banen skal der testes Porsche 997 Turbo:

Q7 Q8 Q9

Den her rykker gevaldigt når fløjten er pumpet op. Gearskift sidder med et par kontakter i rattet.

Så begynder det at blive alvorligt. Næste bil er McLaren Mercedes SLR. Vi har naturligvis co-piloter med i bilerne.

Q10 Q11 Q12

SLR'en er indtil nu den hurtigste bil jeg har prøvet. Not bad at all.

Og så dagens højdepunkt teknologisk set, Bugatti Veyron. Hold da helt kæft. Det er bare et langt og særdeles kraftigt tryk mod ryglænet når der acceleres med 1.001 hk, 1.250 Nm mod en topfart på 407 km/h. Og der må være klister på dækkene med den vedhæftning i svingene. Støttes naturligvis af et avanveret 4-hjulstræk (ikke meget LandRover over det):

Q13 Q14 Q18
Gud Q17 Q19
Q16 Q20 Q15

 

 

Efter en hurtig omgang med særdeles kompetente piloter, skulle Bug'en bruge en køleomgang. Misunder den ikke, der var vel over 50 gader der ude i ørkenen

Fuuuck en fed bil :-)

Og selvfølgelig, dagens hurtigste omgang (selv ved roret) præmieres:

Fuck

Der blev da også tid til andet end det seriøse

Q25 Q24 Q23

Og når vandet så ikke er så koldt, at man fryser, sku' man vel være et skarn, hvis man ikke tager en tur mere på vandbiken